Mijn beelden gaan over de kwetsbaarheid en destructieve kracht van de mens'
Fleur van den Berg
beeldend kunstenaar

MENSZIJN
Mijn beelden gaan zowel over kwetsbaarheid alsook de destructieve kracht van de mens.
Ik kijk naar mijzelf en de mensen dichtbij en naar de mens als onderdeel van grootse systemen.

Op werelds niveau zijn er systemen waar je als individu geen invloed op hebt, zoals machtssystemen, oorlog, economie. Het kunnen leven in vrijheid en gelijkheid is op veel plekken niet vanzelfsprekend.
Een ander groot systeem is de kringloop van het leven. De mens staat daar niet boven, maar is er onderdeel van. Alles wat we doen heeft elders gevolgen. De abstractie en onzichtbaarheid daarvan maken het moeilijk om goede keuzes te maken en ook gemakkelijk om de andere kant op te kijken.
Dichtbij is er de relatie tot anderen en tot jezelf. Deze is het meest persoonlijk en voelbaar.

SPIEGEL EN ANDERE WERELDEN
Ik geef vorm aan het lijfelijk ervaren van de emoties die je kunt hebben als mens en probeer het onzichtbare en ongrijpbare te verbeelden middels vervreemdende en poëtische sculpturen, zodat deze kunnen dienen als een spiegel voor de mens en mijzelf. Beelden zijn fysiek aanwezig, je moet je ertoe verhouden in de ruimte. Dat maakt dat ze eerder op je gevoel kunnen werken dan op het verstand.

Door te creëren betreed ik andere werelden, dat vind ik heel spannend. Het helpt me bovendien bij het omgaan met het leven, met de dingen die er in mijn omgeving en in de wereld gebeuren.

Wanneer ik mijn beelden maak, begin ik met een gedachte, gevoel. Ik kies het meest geschikte materiaal erbij, dat kan zelfs resulteren in een ‘augmented reality’ applicatie voor de telefoon. Maar een werk kan ook vanuit het materiaal onstaan. Ik heb een voorkeur voor glas, textiel en keramiek. Ik houd van glas vanwege het uiterlijk van het materiaal. Bijvoorbeeld malgesmolten glas kan eruitzien als water, ijs, steen of teer. Gekleurd malgesmolten glas wordt vaak niet als glas herkend en kan daardoor een vervreemdend effect hebben. Ook werk ik graag met textiel. Ik heb een soort huid ontwikkeld van textiel en was, waarmee ik diverse sculpturen heb gemaakt. Met dat materiaal ga ik meer beelden maken, vanwege de translucente kwaliteiten en de huidachtige uitstraling.

Foto: Patricia Nauta (2013)