plantvrouw

(Fleur: 28 februari 2020) Op dit moment hangt ze in de etalage van kunstcentrum Haagweg 4: plantvrouw ookwel plantwoman genoemd.

plantwoman: ‘it all happened before she knew it, but it never really had been different.’

‘plantwoman’ is een samensmelting van een vrouw en een plant. Het vrouwenlichaam is incompleet. Ze mist delen van haar benen en heeft geen hoofd. Haar lichaam gaat over in een soort lianen, die de suggestie van armen geven. Aan het eind van deze lianen hangen ‘bladpalmen’: palmen van handen, zonder vingers in de vorm van een blad. De ‘bladpalmen’ zijn van glas, dat groen of oranje kleurt naar gelang de lichtbron. Haar huid is rozig en groen en glanst ietswat, het licht valt erdoorheen. Er zijn sporen op haar lichaam te zien, op haar huid en binnenin zie je een soort aderen. Ze heeft pronte borsten en hangt vol overgave achtover in de roze banden.

‘plantvrouw’ gaat voor mij over veel dingen:
• De versmelting van de vrouw en plant is voor mij een metafoor voor de kringloop van het leven. Wij mensen zijn onderdeel van die kringloop, van de natuur.
• De hangende positie van de vrouw gaat over overgave, maar ook over wanhoop. De materialen en de translucentie maken haar levend en kwetsbaar.
• Het materiaal is aantrekkelijk en de vrouwentorso sensueel. Mensen willen haar aanraken. De aantrekkelijkheid is een belangrijk onderdeel van het werk. ‘plantwoman’ verleidt de kijker met haar naakte lichaam.

Deze sculptuur is representatief voor mijn werk vanwege het gebruikte materiaal dat ik heb ontwikkeld, de materiaalsensitiviteit, de translucentie en de combinatie van textiel met glas en bovengenoemde thematiek.

Het heeft lang geduurd voordat ik middels experimenteren de technieken heb ontwikkeld om te kunnen maken wat ik voor ogen had.