Opdrachtgever: Gemeente Aalten
Intermediair: Kunst en Bedrijf
Subsidie: MondriaanStichting
UITVOERING: Struktuur 68, Kamp & van Gulik, Fleur van den Berg

 

Materialen: prunus, ledjes, keramiek, rvs
Afmetingen: boom +/- 5×5 meter (hxb)
Fotografie eindresultaat: Gertjan van Rooij

 

 

De boom is oeroud en symboliseert vele zaken in culturen over de hele wereld. De geschiedenis van de boom, de rol van de boom in religies, mythen en verhalen is ontzettend rijk. De boom in De Triangel is een omgekeerde hangende boom. Een omgekeerde boom wordt ook wel een magische boom genoemd. Het is de wereld op zijn kop. Kinderen draaien ook vaak de zaken om. De boom symboliseert het dynamische leven tegenover het statische leven van steen. De wortels en de takken vormen een kaart van het heelal waarin alles met elkaar verbonden en in elkaar verwoven is. De boom symboliseert de verbinding van de aardse wereld met de wereld van de goden. De wortels staan in contact met de onderwereld en de takken reiken naar de hemel en vormen de weg naar de goden. Bij de omgekeerde boom is het “hemel op aarde” en zijn de kinderen de goden.

 

Een boom met zintuigen als een levend wezen. Een “horen zien en zwijgen” boom.
horen:
Oren, horen/luisteren/afluisteren. Orentakken, met de oren als kiemblaadjes. Verschillende associaties zijn: parasieten, genetische manipulatie, geënt, dissonant, bastaard(stamboom.
zien:
Ogen, kijken/zien. Oogbollen als vruchten van de boom. Gedachten hierbij zijn: oogappel, verboden vrucht, vruchten, voortplanting, , het alziend oog, individuen door de verschillende kleuren en maten.
zwijgen:
Monden, praten/zwijgen. Tongenbladeren die fluisteren en ritselen onverstaanbaar zonder mond.

 

De boom die omgekeerd hangt in het hart van de school is een soort kroonluchter.
De lichtjes symboliseren ook de zon, maan en sterren van het heelal.

 

Het kunstwerk in het nieuwe schoolgebouw moest passen in de belevingswereld van de kinderen. Het liefst moet het aan de muren of in de lucht hangen, zodat het de doorgang niet zou hinderen. Meteen dacht ik aan zintuigen. Iets wat kinderen kennen en zeer aanwezig is in hun belevingswereld. Alle kindereen hebben tekeningen voor mij gemaakt over andere wereld en beesten met zintuigen als straf van het proces. Uiteindelijk ontstond het idee voor de hangende boom. In de zomervakantie hebben we de boom geïnstalleerd. Bij opening van het nieuwe schooljaar hing de boom daar.

FOTO’S VAN HET PROCES