ONMACHT
Nieuws uit de wereld over oorlog, onderdrukking, hoe wij omgaan met onze leefomgeving geven mij vaak een gevoel van onmacht. kotskop verbeeldt dat ik me wil ontdoen van mijn gevoelens van onmacht hierover, door ze als het ware uit te ‘kotsen’. Cruelearthure toont een half afgekapt mens met wortelarmen in wanhoop en onmacht, als ware het een omgekapte boom of een vermoord leven. Gesnoerd gaat over mensen die niet in vrijheid kunnen leven.
kotskop
cruelearthure
gesnoerd
MACHT
Dat onmacht kan omslaan, kun je zien aan mensgranaat en crossflyer, waarbij degene die zich onmachtig voelt zelf een machtig wapen wordt. Soms kun je je niet kunt ontdoen van systemen waardoor je wordt gemanipuleerd, daarover gaat de installatie manipulators.
mensgranaat
crossflyer
manipulator
VERBONDENHEID
Wat er ook in de wereld gebeurt. De liefde die ik voel voor de mensen dichtbij mij, zijn sterker dan de onmacht die ik ervaar. Het krijgen van kinderen heeft ervoor gezorgd dat ik mij meer geaard voel en verbonden met het leven. Dit komt samen in MADREAEON, ILIVEMYLIFETREECYCLE. Een zelfportret, maar ook universeel beeld van de vrouw als moeder, een venus, doorgever van leven, een levensboom met een stelsel van aderen. Krachtig, verbonden, geaard en sensueel. Ook the perpetuum gaat zowel over de verbondenheid tussen mensen en onze relatie met de natuur. In she’s a cosmic gaia, is de vrouw natuur.
MADREAEON, ILIVEMYLIFETREECYCLE
The perpetuum
She’s a cosmic gaia
VERVREEMDING
Er zijn ook momenten dat je geen aansluiting ervaart met de wereld om je heen, alsof je je niet op de goede plek bevindt. Je eenzaam voelt, anders en alleen, zoals in SURROUNDCLOSURE, shy en cageman.
SURROUNDCLOSURE
shy
cageman
KWETSBAARHEID
Kwetsbaarheid vindt je terug in she’s not here not there but somewhere in between, een beeld van een persoon zwevend tussen leven en dood. In cageman probeert iemand zijn hart te beschermen. Er zijn momenten in ieders leven dat je meer open bent, onbeschermd, zo ook in a temporary state of being. Dat kan een teken van kwetsbaarheid zijn, maar ook van kracht.
she’s not here not there but somewhere in between
cageman
a temporary state of being
KRACHT
De laatste jaren gaan mijn beelden steeds vaker over de kracht van kwetsbaarheid. Het mensgrote beeld plantvrouw is een symbiose van vrouw en plant. Zij is kwetsbaar, maar ook sensueel en krachtig in haar overgave, net als in she entered a state of fluidity. Een vrouw maakt zich los en probeert zich te bevrijden van heersende conventies en rolpatronen in het beeld her life, my life. Met haar haren vrij en los, de armen wijd , stort zij zich in de vrijheid en eist zij zeggenschap over haar eigen lichaam op geest op.
plantvrouw
she entered a state of fluidity
her life, my life
Foto: Debbie Helaha (2024)