'Beelden maken is mijn manier om met de wereld om te gaan.'
Fleur van den Berg
beeldend kunstenaar

Mijn beelden vinden hun oorsprong in  ‘La condition humaine’.  Ik kijk naar de mensen om mij heen, hoe ze zich tot elkaar verhouden en naar mijn relatie met de mensen waarvan ik houd. Ik heb moeite de donkere kant van de menselijk natuur te begrijpen. Wat maakt dat mensen in staat zijn tot gruwelijke dingen in bijvoorbeeld oorlogstijd? En hoe gaan wij als mens om met de uitdagingen van onze tijd? 

We leven in het informatietijdperk, we moeten veranderen naar een duurzame levensstijl en we moeten omgaan met migratie. Wij in de westerse wereld, leven rijke levens en hebben veel kansen, maar we hebben ook veel verantwoordelijkheden. Hoe ga je om met alles wat je tot je krijgt via alle media? Hoe zorg je ervoor niet afgestompt raakt of verdrinkt in de vloed van informatie en beelden. Wat is waar en wat niet? Wat is jouw perspectief? Welke consequenties hebben jouw manier van leven op de mensen en natuur elders in de wereld. Alles hangt met elkaar samen. We weten dat we veel dingen anders moeten doen, maar dat ook werkelijk doen is vaak heel moeilijk.

Beelden maken is mijn manier om om te gaan met deze vragen. Ik probeer
niet de details te volgen va het dagelijks nieuws, maar probeer van een afstand een breder beeld te krijgen, de blik van een buitenstaander. Soms duik in het nieuws en ontdek dat de mentaliteit enorm veranderd is. Kunst maken is mijn manier om in een alternatieve werkelijkheid te duiken en in een flow te zijn van  creëren en verwonderen.

In mijn werk zie je herkenbare elementen van mens, dier, natuur en soms ook dingen. Vaak zijn ze surreëel en vervreemdend. Ik hou ervan mijn beelden er verleidelijk uit te laten zien: dat je ernaar wilt kijken; dat je het wilt aanraken; dat je erom kunt lachen soms; dat het je vanbinnen raakt. Ik wil dat je denkt dat je het begrijpt, maar er later ook weer iets anders in ziet. Zo wil ik laten zien dat er vele perspectieven zijn, veel grijzen en veel waarheden.

Wanneer ik mijn beelden maak, begin ik met een gedachte, gevoel. Ik kies het meest geschikte materiaal erbij, dat kan zelfs resulteren in een ‘augmented reality’ applicatie voor de telefoon. Maar een werk kan ook vanuit het materiaal onstaan. Ik heb een voorkeur voor glas, textiel en keramiek. Ik houd van glas vanwege het uiterlijk van het materiaal. Bijvoorbeeld malgesmolten glas kan eruitzien als water, ijs, steen of teer. Gekleurd malgesmolten glas wordt vaak niet als glas herkend en kan daardoor een vervreemdend effect hebben. Ook werk ik graag met textiel. Ik heb een soort huid ontwikkeld van textiel en was, waarmee ik diverse sculpturen heb gemaakt. Met dat materiaal ga ik meer beelden maken, vanwege de translucente kwaliteiten en de huidachtige uitstraling.

Foto: Patricia Nauta (2013)