#Bloemlustcomplex #2011 #Leiden #transvaal #participatie #Portaal #fleurige-impuls

Mogelijk gemaakt met bijdragen van:
Portaal, WOZ fonds, Gemeente Leiden en El&El reclame

Conceptontwikkeling:
Projectmanagement en fondsenwerving Lotti Hesper

Mogelijk gemaakt dankzij inzet van:
Bewoners, kinderen van de Pacellischool en wijkvereniging Transvaal Leiden

Uitvoering:
El&El reclame

Ontwerp en gedicht:
Fleur van den Berg

Digitale ondersteuning:
Charlotte Provot

 

De wens is de bloemlustcomplexen meer op te laten vallen, het hoge gebouw met de lage delen te verbinden en de boel op te vrolijken. De bewoners wil men bij het proces betrekken en een keuze laten maken uit drie ontwerpen.

Bewoners worden uitgenodigd mee te gaan naar het Regionaal Archief in Leiden om onderzoek te doen naar de historie van de plek. Ook worden de bewoners uitgenodigd in het atelier voor een workshop. Met een bewoner van 80 plus gaat Fleur naar het Regionaal Archief in Leiden. Bij de bewoners is geen animo voor een workshop. In plaats daarvan gaat Fleur naar de Paccelischool, die eerder in het proces betrokken was. De school doet graag mee met een workshop bloemsilhouetten maken. Eén van de tekeningen dient later als inspiratie voor het ontwerp met de bloemen, dat ook door de bewoners wordt gekozen. Fleur werkt de schets verder uit. Van het ontwerp wordt een placemat gemaakt, met daarop een uitleg van het gedicht en het ontwerp. Op de achterzijde staan de inspiratiebronnen, historische foto en workshopfoto’s. Deze placemat en begeleidende brief bieden Fleur en Marlon van Portaal samen aan de bewoners aan, door bij iedereen langs te gaan.

De vormgeving van de belettering buiten wordt doorgetrokken naar de benummering in de kleine entreehal. De binnenzijde van de groter hal is grauw en grijs en vraagt om een grote ingreep. Binnen wordt de hal aan een kant helemaal bedekt met een opgeblazen en door Koen Hauser bewerkte historische foto. Het is een foto genomen vanaf de steiger die vroeger achter de conservefabriek van van de Nieuwenhuizen lag.

Ter plekke hoort Fleur de wensen van de bewoners m.b.t. planten en zitcomfort. Na aanleiding daarvan wordt de grote plantenbak verwijderd en daarvoor in de plaats komen zijdeplanten in limegroene potten. Er komt een ander prikbord speciaal voor de bewoners zelf in lichte tint, passend bij het geheel. De bank wordt ‘gelift’ met kussen, zo kan men lekker warm zitten. Bij de bank nog 2 boekjes van de historie van van De Nieuwenhuizen. Dit is een succes onder de bewoners. Velen gaan naar De lakenhal om een eigen boekje te kopen. Portaal zorgt voor meer en betere verlichting.

Op 20 december 2011 is de feestelijke oplevering. Er zijn veel bewoners aanwezig. Er wordt gesproken door Lotti Hesper over het begin, door Fleur over het ontwerp en afgesloten met een enthousiast woord door Jan Rous, manager bij Portaal. Bewoners bleken gediscussieerd te hebben over de foto ‘vanwaar was deze nu genomen’. Herinneringen van vroeger kwamen boven en op de bank werden plannen gesmeed om in het voorjaar een nieuwe bewonersborrel te organiseren. Ook werd er gedroomd over een steiger buiten op het water, om op te zitten met mooi weer.

 

twee grijze delen resten
ik zocht en bleef
vond beeld machtige woorden
van ver van hier
onder mijn huid

 

GEDICHT
Gedicht gaat over de fysieke plek, het verstrijken van de tijd, het achterlaten van dingen, maar ook over het ouder worden en vergetelheid.

twee grijze delen:
Gaat over de twee gebouwen Bloemlustplein en de Mors.
Maar ook over de twee hersenhelften.
ik zocht en bleef
vond beeld machtige woorden:
Refereert naar de tekst van het regionaal archief, waar staat: ‘wie zoekt wat zich laat vinden zal blijven’. Het gaat over de historie van deze plek, de dingen die er over te vinden zijn.
Maar het gaat ook over je eigen herinneringen.
van ver van hier,
onder mijn huid:

Gaat over de historie van deze plek, wat is geweest, wat onder de oppervlakte ligt, niet meer zichtbaar.
Maar ook over het in gedachten verzonken zijn.

BLOEMEN:
Bloemen refereren naar de tuin die er ooit is geweest, bij buitenhuis Bloemlust. Bloemen symboliseren de vergankelijkheid van de mens en ook de geestelijke en de zinnelijke liefde.

WOORDEN / TEKST:
Onderin de groene delen staan gevonden zinsdelen en woorden en zinnen over de beelden die ik tegenkwam tijdens mijn zoektocht. Zowel groenten en fruit van de conservefabriek, teksten uit krantenartikelen en stukjes oud nederlands die betrekking hebben op de locatie.

FOTO’S FEESTELIJKE OPLEVERING