#hermitagehelmond #oudbankgebouw #estherdidden #kunstinkluizen #alleenindekluis #sleutels #installatie #followthewhiterabbit #downtherabbithole

Kunstenaar Esther Didden ontwikkelde voor woningcoöperatie Bergopwaarts@BOW (Deurne) in een voormalig ABN Amro bankgebouw in het centrum van Helmond: ‘Hermitage Helmond’. Van 30 september 2006 tot 28 oktober 2007 bevond zich in het centrum van Helmond een uniek en ambitieus kunstproject.

Esther vraagt verschillende kunstenaars een kunstwerk/installatie te maken voor een kluis. De inhoud van de kluizen wisselt van tijd tot tijd.
Het is donker in het bankgebouw, alles is zwartgemaakt. Midden in de zaal staat een balie. Vanaf de balie lopen rode lijnen over de vloer naar verschillende gesloten kluizen. In elke kluis schuilt een schat in de vorm van een kunstwerk/beleving. Bij de balie kun je een kluissleutel ophalen. Het is de bedoeling dat je de kluis alleen binnengaat. Na je kluisbezoek, breng je de sleutel terug en kun je weer een andere sleutel halen.

Het trappenhuis is mijn kluis, ook daar is alles zwart. De elektronische speelgoedbeesten die ik al enige tijd verzamelde, gebruik ik om een installatie te maken. Onder het zachte pluis van de beestjes schuilen monsters van plastic, die tegelijkertijd een eigen surreële schoonheid bezitten.
Wanneer je de kluis binnenkomt, kijk je het witte konijn in de ogen. Je kan nog weg als je wilt. Of volg je het witte konijn? ‘down the rabbit hole’… . Jouw aanwezigheid start een compositie van geluid en beweging: het geluid van bewegende mechanismen en ‘geblaf’, ‘gemauw’, en ‘geknor’. Licht schijnt dan hier, dan daar. De gestripte beestjes worden via draden van elektriciteit voorzien. De draden maken dat ze niet weg kunnen, sommigen hangen hopeloos trappelend in de lucht. ‘Monsieur jambon is ready to be eaten’. En jij?